Uleiuri esențiale bune pentru anduranță și performanță sportivă

 

Fiecare a început Anul Nou cu gânduri și promisiuni noi. Cel mai probabil undeva pe lista de rezoluții se află și încurajarea spre mai multă mișcare. Fie că ai decis să mergi mai mult pe jos, ți-ai făcut un abonament la sală (poate fi și de zumba, aerobic sau pilates) sau ti-ai stabilit acasă un program scurt de exerciții, uleiurile esențiale pot să fie de ajutor.

Citrice pentru viteză

Probabil te intrebi cum pot face asta niste mirosuri absolut minunate. Ei bine plantele au fost folosite pentru revigorare și concentrare încă din cele mai vechi timpuri. Cunoaștem deja efectul ceaiului verde iar atleții de performanță apelează adesea la cofeină pentru un boost de energie. Așa cum de altfel facem și noi, atleți aspiranți și de ocazie ai vieții moderne. Studiile au arătat că micile molecule volatile ale uleiurilor esențiale au un mare impact asupra performanței și anduranței sportive asigurând buna funcționare a plămânilor. Teste efectuate pe două grupuri de sportivi au dovedit că inhalarea uleiulor de mandarină (Citrus reticulata) si mentă (Mentha spicata) i-au ajutat să alerge mai repede în cursa de 1500m, grupul care a inhalat citricul descurcându-se cel mai bine. Performanțele au fost determinate cu ajutorul unui spirometru care a măsurat funcționarea plămânilor pre și post inhalare.

Menta te face mai puternic

Uleiul esențial de mentă îmbunătățește funcționarea plămânilor, stimulează creierul, reglează ritmul cardiac în timpul efortului fizic, scade tensiunea și sporește forța musculară.

Un studiu publicat in Jurnalul Internațional al Sportului Nutrițional susține aceste beneficii împreună cu alte studii efectuate ulterior. McKenzie și Hedge au cercetat efectele uleiului de mentă într-un studiu din 2005 în care femeile au alergat 5km purtând o mască aromatizată arătând un ritm cardiac mai scăzut. De asemenea efecte pozitive asupra sportivilor s-au observat și prin îmbunătățirea vitezei de alergare, priză puternică și mai multe ridicări de greutate. Cicliștii francezi din studiul lui Dedeçay au prezentat o îmbunătățire considerabilă a performanțelor printr-o rezistență crescută a mușchilor și o încordare redusă a acestora după ce au inhalat un amestec de mentă și rozmarin.

Blend împotriva oboselii

Împreună cu colegii lui L. Zhiyue a evaluat efectele inhalării mentei precum și a unui amestec al acesteia cu mandarină (citrus reticulata), cuișoare (Syzygium aromaticum) și rozmarin (Rosmarinus officinalis) în cazul exercițiilor care necesită anduranță. Rezultatul testelor făcute pe șoareci a demonstrat întârzierea instalării stării de oboseală în proba înnotului datorită unui nivel crescut de glucoză, stres oxidativ și acid lactic scăzute prezente în sânge. Cel mai eficient fiind amestecul de uleiuri prin comparație cu menta folosită singular. Înainte de a ne prepara singuri acest cocktail revigorant trebuie să știm că fiecare ulei exemplificat are restricții de vârstă și siguranță dar mai ales nu trebuie aplicat direct pe piele. Din acest motiv trebuie consultat un aromaterapeut specialist care va recomada dozările optime în funcție de particularitățile fiecăruia. Uleiul de mentă trebuie folosit cu precauție în cazul copiiilor iar cel de rozmarin nu este recomandat suferinzilor de epilepsie si hipertensiune.

 

De la birou la sală!

Practice și mereu la îndemână sunt inhalatoarele personale sau nose-stickurile. Înaintea unei competiții sportive sau inainte de a ajunge la sală pentru antrenamente putem apela la o mica rezervă de energie pe care o eliberează uleiurile esențiale conținute de nose stick. Când nu ai timp și dispoziție pentru nebulizatorul de acasă ori de un masaj cu ulei îți poți “încărca bateriile” printr-o administrare ușoară și rapid a uleiurilor esențiale. Mă gândesc că ți s-a întâmplat nu o dată ca după o zi stresantă și obositoare la muncă să te gândești dacă să mai mergi la sală sau o lași pe mâine. Arma secretă din buzunar, nose stick-ul cu 2 picături de busuioc și 2 de lime îți asigură boostul de energie astfel încât să te ții de promisiunea pe care ți-ai făcut-o: aceea de a întreține un stil de viață mai sănătos care implică și mișcare după atâta stat la birou.

Performanță și competiții

Cei care au obiceiul să alerge sau să facă jogging își pot face un amestec de eucalipt, rozmarin și cimbru (câte 3 picături din fiecare) într-o bază de 30 ml ulei vegetal cu care se pot masa înainte și după efortul fizic fiind de mare ajutor în special sportivilor începători. Uleiurile esențiale pot fi de asemenea inhalate folosind aceleași cantități.

Înainte de competiții sportive și alte evenimente care necesită o mare depunere de efort acest amestec e exact ce trebuie, esență tare într-un recipient mic, în cazul noastru un nose stick: 1-3 picături busuioc, 6 picături mandarinî și 6 picături lime.

Rețetă inhaler pentru susținerea anduranței: 8 picături de mandrină, 3 picături mentă, 3 picături rozmarin și una de cuișoare.

La competițiile de viteză se inhaleaza cu 15 minute un amestec făcut din: 1-3 picături neroli, 6 picături (maxim) mandarină, 6 picături (maxim) lime.

Cantitatea de picături se poate scădea în funcție de preferințe dar nu se adaugă în plus!

 

Click aici pentru a downloada rețeta

Spune-ți părerea